5 anledningar till att du bör ha en hemsida


5 februari 2023In Hemsidor & Web
MacBook på avlastningsbord
En hemsida exponerar dina produkter eller tjänster dygnet runt. Det tar bort hinder så som geografiska avstånd eller begränsade öppettider. I dagens digitala brus är konkurrensen hög. Syns du inte så finns du inte! Därför är det av yttersta vikt att skapa en hemsida (eller se över din befintliga om du inte redan har gjort det). Visste du att nio av tio konsumenter söker på internet för att hitta tjänster eller produkter? Det har nyligen framgått i en Sifoundersökning. Är du fortfarande inte helt övertygad?

Nedan listar vi 5 anledningar till att du bör ha en hemsida.

5 anledningar till att du bör ha en hemsida:
Ditt företag upplevs som professionellt och förmedlar trygghet

Är du själv en av de där nio av tio konsumenterna som söker information om en produkt eller tjänst innan du köper något? Då förstår du förmodligen värdet av att ett företag har en uppdaterad och förtroendeingivande hemsida med relevant information, kontaktuppgifter och schyssta bilder. Har du detta så förmedlar du trygghet och upplevs som professionell gentemot kund.

Stärker ditt varumärke

Syns du inte så finns du inte. Det är viktigt att tala om att du finns, vad för lösning du säljer och varför kunderna ska välja dig framför din konkurrent. Därför är en hemsida en viktig plattform utöver sociala medier där du kan stärka ditt varumärke ytterligare. Eftersom majoriteten av konsumenterna idag googlar innan ett köp så är det viktigt att försöka rankas högre i sökmotorerna med hjälpa av en aktuell hemsida.

Det är ett ypperligt tillfälle att kommunicera med dina kunder

Använd hemsidan till att fördelaktigt kommunicera med dina kunder. På så sätt kan du spara pengar på dyrt tryckmaterial. Kommunicera ut nyheter, aktuella erbjudanden eller annan viktig information. Med det sagt kan du hålla hemsidan dagsaktuell och justera innehåll på nolltid.

Lär känna dina kunders beteenden

Hur hittade dina kunder till dig? Hur gamla är de? Vart kommer de ifrån och hur lång tid spenderade de på din hemsida? Utförde kunden ett köp? Med hjälp av en hemsida kopplat mot Google Analytics kan du få svar på alla dessa frågor. Tack vare detta kan du lära känna dina kunders beteenden.

Konvertera potentiella kunder till kunder

Tack vare att nio av tio konsumenter idag söker information online om en tjänst eller produkt innan köp finns det potential att konvertera dessa potentiella kunder till faktiska kunder, bara genom att ha en hemsida med aktuell information, strategiska uppmaningar och rätt innehåll.

 

Behöver du hjälp med en hemsida? Reklam&Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.