7 tips för bättre employer branding
25 oktober 2022In Digital Marknadsföring, Din Marknadskoordinator
Employer brand (även kallat arbetsgivarvarumärke) är hur tidigare, nuvarande och potentiella medarbetare uppfattar dig som arbetsgivare. Beroende på vad syftet med din marknadsföring är så får du inte glömma bort ditt arbetsgivarvarumärke.
Vill du rekrytera nya medarbetare? Dra ner på rekryteringskostnaderna? Bygga ett starkt varumärke? Vi guidar dig rätt. I en tidigare artikel går vi igenom vad fördelarna med employer branding är. Men hur implementerar man detta i sin marknadsföring?
7 tips för bättre employer branding
- Lär känna dig själv som arbetsgivare – med hjälp av medarbetarna
Har man inte redan koll på detta så är det viktigt att börja här. Att vara genuin, ärlig och konsekvent med sin employer branding är vad som bygger ett starkt employer brand. Ta hjälp av anonyma medarbetarundersökningar. Den bör svara på frågor som ”Vad skulle du säga till en vän om organisationen?”, ”Vad är fördelarna med att arbeta här?”, ”Vad gör just denna arbetsplats unik jämfört med andra?”, ”Finns det något som kan förbättras?”.
- Lär känna dig själv som arbetsgivare – med hjälp av medarbetarna
- Gör positiva förändringar – utnyttja medarbetarundersökningen
Allt kommer inte kunna ske direkt. Därför är det viktigt att du dela planerna och de positiva förändringarna öppet med dina medarbetare. Det viktiga är att medarbetarna ser att du engagerar dig och att ”något händer”. Vilket ökar chanserna att de fortsatt är villiga att vara med på resan med dig. Och pratar gott om dig.
- Gör positiva förändringar – utnyttja medarbetarundersökningen
- Vässa till din hemsida – skapa en attraktiv karriärsida
Visa upp din företagskultur och använd exempelvis medarbetarfoton, intervjuer, citat och medarbetarpresentationer som ger rätt känsla och matchar din verksamhet och era kärnvärden.
- Vässa till din hemsida – skapa en attraktiv karriärsida
- Använd storytelling – hitta intressanta medarbetarberättelser
Få dina medarbetare att vilja dela med sig av sina historier och lyft dessa. Exempelvis kan du fånga upp hur de utvecklas inom din organisation. Storytelling är ett kraftfullt verktyg att använda sig av och skapar mycket engagemang. Detta ökar räckvidden.
- Använd storytelling – hitta intressanta medarbetarberättelser
- Undvik stockbilder – utöka din bildbank
Ett tränat öga känner lätt igen klyschiga stockbilder. Därför vill du undvika dessa i största mån. Skapa eller utöka din egen bildbank med bilder på personalen och verksamheten. En bild säger mer än tusen ord. Detta ökar trovärdigheten.
- Undvik stockbilder – utöka din bildbank
- Använd sociala medier
Som tidigare nämnt använder majoriteten av jobbsökare sociala medier i processen att söka nytt jobb. Utnyttja detta till din fördel och dela relevant och engagerande innehåll. Enligt LinkedIn kollar 75% av alla jobbsökande upp företagets employer brand på sociala medier innan de söker ett jobb. Firar ni en milstolpe? Har ni en medarbetarberättelse? Är ni iväg på en konferens eller kanske äter frukost tillsammans? Dela med er och låt dina medarbetare synas.
- Använd sociala medier
- Strategi och uppföljning
Employer branding tar tid och kräver en hel del engagemang, tid och kreativitet. Se till att du lägger upp en tydlig strategi och sätt upp mätbara mål. På detta sätt kan du senare följa upp om din employer branding har gett effekt och önskat resultat. Det underlättar även i planeringsarbetet. Att ta fina bilder och skriva engagerande texter är tidskrävande. Med en strategi kan du planera inlägg i förväg och tidsinställa dessa.
- Strategi och uppföljning
Behöver ni hjälp med marknadsföring? Reklam & Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.