Fungerar e-postmarknadsföring 2023?

E-postmarknadsföring har varit en av de mest effektiva digitala marknadsföringsmetoderna under de senaste decennierna. Trots att nya marknadsföringskanaler har dykt upp, såsom sociala medier och mobil-appar så fortsätter e-postmarknadsföring att vara en pålitlig och effektiv metod för att nå ut till en stor målgrupp. Nedan listar vi faktorer som gör att e-postmarknadsföring fortfarande är viktig och fungerar i 2023.
Varför är e-postmarknadsföring viktig i den digitala tidsåldern?
E-postmarknadsföring är fortfarande en viktig del av den digitala marknadsföringsmixen av flera anledningar:
1.Bättre ROI – Return on Investment
E-postmarknadsföring har en hög avkastning på din investering jämfört med andra digitala marknadsföringskanaler. Enligt en studie av DMA (Direct Marketing Association) genererar e-postmarknadsföring i genomsnitt 38 kr för varje investerad krona.
2.Riktad marknadsföring
E-postmarknadsföring gör det möjligt för dig att nå ut till en specifik målgrupp baserat på demografi, intressen och beteende. Tack vare detta så är det enklare att skapa relevant och personligt innehåll som engagerar din målgrupp och når ut till den i en bred utsträckning.
3.Mätbarhet
E-postmarknadsföring går att mäta och spåra ordentligt. Fördelarna är att du enkelt kan mäta öppnings- och klickfrekvenser, konverteringsfrekvenser och andra nyckeltal som hjälper dig att mäta din kampanjs framgång. Vidare kan du anpassa dina kampanjer efter vad du VET fungerar och optimera din strategi.
Så till svaret på frågan: JA! E-postmarknadsföring fungerar fortfarande 2023 och du bör inte utesluta detta från din marknadsföringsmix.
Behöver du hjälp med din marknadsföring? Reklam & Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.