Mixum / Bröderna Franzén


Normbrytande goda grytor från världens alla hörn, producerade och sålda i ditt närområde.

Efter tidigare samarbeten med Bröderna Franzén kom de till oss igen med en ny intressant uppgift, nämligen att skapa ett helhetskoncept med tillhörande förpackningsdesign och rörligt material till en nylansering av flertalet veganska grytor. Den veganska marknaden är en marknad som Bröderna Franzén inte tidigare gett sig in på, och därför kom projektet även med två uppenbara utmaningar:

Hur får man en målgrupp som är van vid köttbaserade rätter och tillhörande såser att prova, gilla och återkomma till veganska alternativ?

Hur kan en produkt med hjälp av design och formulering i text etablera sig hos en ny målgrupp, nämligen de något yngre och mer “hippa” veganerna?

En del av svaret ligger i välgjord paketering och marknadsföring! I övrigt är vi övertygade om att när de delarna gjort sitt, så kommer konsumenterna att stanna för den goda smaken och den snabba tillagningstiden. Konceptet “Normbrytande God” ligger till grund för hela idén bakom produkterna. Tron och förhoppningen med nylanseringen är att konsumenterna överraskat och något återhållsamt till sist kommer att klämma ur sig “Jag ska vara ärlig, det här smakade mycket bättre än vad jag trodde att det skulle göra” eller “Är du säker på att det inte är vanligt kött i den här?”.

Den övergripande designen blir något av ett lapptäcke, där olika länder kommer att representeras av färger och symboler, och på många sätt blir det en vild blandning. Den globaliserade världen får på många sätt hållas tillbaka designmässigt av det som gör det aktuella ursprungslandets matkultur både speciell och åtråvärd, samtidigt som mångfald firas genom kombinationen av olika grafiska element i konceptet bakom den större helheten.