Lågkonjuktur? Därför ska du skala upp marknadsföringen


3 oktober 2022In Digital Marknadsföring

Lågkonjuktur – dags att skala ner marknadsföringen? Absolut inte. Flertal studier visar att företag som fortsätter med sin marknadsföring och skalar upp genom en lågkonjuktur är de riktiga vinnarna i andel försäljning, marknadsandelar och lojala kunder.

Som företagare är man förmodligen väldigt orolig just nu, helt i onödan. En lågkonjuktur pågår i snitt 11 månader och rekordet de senaste 50 åren är 16 månader enligt rådgivaren och författaren Henrik Larsson-Broman på företagande.se. Genom att minska er marknadsföring, oavsett ekonomiskt klimat skadar ni ert varumärke på lång sikt. Att nå fram genom mediebruset och ta marknadsandelar kommer vara mycket lättare när andra företag väljer att skala ner sin marknadsföringsbudget. Konkurrensen på plattformar som Google och Meta blir mindre och ni kan få mer exponering för mindre pengar än tidigare.

Amazon är ett företag som i senaste lågkonjunkturen växte med 28%(YOY) Varför? De slutade inte marknadsföra. Byron Sharp från Ehrenberg-Bass Institute skriver i en artikel i Marketing Week om den negativa effekt det har på varumärket när man stryper sin marknadsbudget(i lågkonjuktur). Det konstateras att stora företag lider mindre av konsekvenserna än medelstora och små. För att sammanfatta bör du därför skala upp.

Råd kring marknadsföring i lågkonjuktur

    • Behåll eller öka budgeten för marknadsföringen
      Försöka att sitta lugnt i båten och sätt upp tydliga marknadsföringsmål. Det är viktigt att man är tydlig med vad man vill uppnå för att sedan kunna sätta en budget och anpassa marknadsföringsaktiviteterna därefter.
    • Marknadsplan och marknadsaktiviteter i lågkonjuktur
      När ni har satt upp tydliga mål är det dags att klura ut hur ni ska uppnå dessa. Kanske behöver något ändras? Behöver målgrupperna ses över? Kanalerna? Köpbeteendet? Var kreativa. Att ha en genomtänkt marknadsplan är extra viktigt i en lågkonjuktur så man inte tar panikartade beslut som sedan tar lång tid att återhämta sig från.
    • Utbilda kunderna och rekrytera
      Utbilda kunderna genom digital marknadsföring. Skalar ni upp marknadsföringen kommer det förmodligen driva in nya kunder som behöver en tydlig bild av vem ni är och vad ni erbjuder. Kunder som rekryteras under lågkonjuktur tenderar att vara mer lojala.
    • Var kreativa
      Att vara kreativ i sin marknadsföring när världen står inför en orolig tid är en fördel. Detta kan spara er både tid och pengar. Nu är det extra viktigt att synas, vara unik, vårda sitt varumärke, sina kunder och att försöka bli ”top of mind” hos sina målgrupper.

Behöver ni hjälp med marknadsföring? Reklam&Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.