Sociala medier går inte på julledighet


6 december 2022In Digital Marknadsföring
Internet och sociala medier går aldrig på ledighet. Men vi människor behöver ibland ta oss tid för vila och återhämtning. Hur underhåller vi våra kanaler utan att tappa för mycket räckvidd och följare?

Nedan listar vi våra 5 bästa tips för att du ska kunna gå på julledighet utan att oroa dig över dina sociala medier. Sociala medier går inte på julledighet och kräver konstant underhåll 365 dagar om året för att inte skada räckvidden eller förhållandet till dina följare. Med det sagt är det inte ett bra alternativ att pausa hela din marknadsföring under en period. Det är inte heller bra att stressa ut ett inlägg ”bara för att” innan Kalle Ankas jul börjar på tv:n. Men det är lätt ordnat om du läser vidare.

5 tips för att kunna gå på julledighet utan att oroa dig:
Planera i förväg

Att planera i förväg är vårt bästa tips. Därför kan det underlätta att skapa en innehållsplan. Fundera ut den bästa typen av innehåll att dela med dina följare medan du är ledig. Här behöver du inte heller återuppfinna hjulet. Använd den typen av innehåll som har gått bäst statistiskt sett under det gångna året. – optimera och återpublicera. Tänk på dina ”CTA’s” och undvik uppmaningar som att be om svar i kommentarer eller DM eftersom du förmodligen inte kommer ha tid att svara. Uppmaningar som fungerar bra vid detta tillfälle är ”Spara till senare” eller ”Gilla om du håller med”.

Skapa flera inlägg vid samma tillfälle

När du har funderat ut vad din innehållsplan ska innehålla är det dags att skapa allt innehåll. Här kan du dra stor fördel genom att skapa flera inlägg åt gången. Ta en eftermiddag till att skapa alla inlägg du behöver framöver. Tack vare detta kommer du spara dig själv mer tid än vad du tror.

Schemalägg

Använder du inte redan ett verktyg för schemaläggning så är det hög tid att börja med det. Vi på Reklam & Co använder Later för att schemalägga vårt eget och kunders innehåll. Facebook och Instagram har inbyggda verktyg för schemaläggning som är gratis. Verktyget når du via Meta Business Manager.(tidigare Facebook Business Manager). Gillar du att ha allt på samma ställe och är en flitig användare av Canva? De lanserade de tidigare i år ett publiceringsverktyg för schemaläggning.(men det kräver en pro-licens). Även LinkedIn har lanserat ett verktyg men för tillfället har endast ett begränsat antal användare tillgång till denna funktion.(däremot tror vi att alla kan nyttja detta verktyg väldigt snart).

Berätta att det kommer vara lite mindre aktivitet

Var inte rädd för att informera dina följare om att det kommer vara lite tystare på era kanaler för en vecka eller två. Därmed kommer de förstå varför det tar lite längre tid att få sina frågor besvarade och uppskatta ärligheten.

Svara på kommentarer

Visste du att du kan ställa in automatiska svar på vissa sociala kanaler? Detta är ett alternativ om du ofta får samma typer av frågor och kan erbjuda ett automatiserat svar. (även om ett personligt svar är att föredra). Har du tid att svara på kommentarer fastän du är ledig så kan det vara bra att göra detta. Det blir ännu lättare om man har flera administratörer.

Bonustips:

Använd ett verktyg för att bevaka när ditt företagsnamn, namn eller andra viktiga ord nämns. Ett bra gratisalternativ är Google Alerts. Du får en notifikation via mail på de ord som du väljer att bevaka och du kan även välja hur ofta du ska få informationen.

Behöver ni hjälp med marknadsföring? Reklam&Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.