Vad har du för syfte med din marknadsföring?
”Vi vill bara synas och informera för att sälja” är ord vi ofta hör. Det är inte fel i sig – men för att få resultat krävs det att du har en genomtänkt strategi, ett tydligt syfte och mål som går att följa upp och mäta.
När du har ett tydligt syfte och mätbara mål med din marknadsföring är det dags att bestämma vart du ska synas. Här är det viktigt att göra en analys på vart din målgrupp befinner sig. Det är inte ovanligt att man vill synas i alla kanaler bara för att ”alla andra finns där”. Vi brukar säga att ”less is more” när det kommer till kanalval. Med det menar vi att man bör lägga fullt fokus på en eller två kanaler och göra ett bra jobb där istället för att försöka synas i alla. Har du inget behov av att driva in nya kunder? Marknadsföring fyller fler syften.
Fyra syften med marknadsföring utöver att driva in nya kunder
- Vara en attraktiv arbetsgivare – arbetsgivarvarumärket
Detta är ett syfte som man ofta helt glömmer bort även om det är minst lika viktigt. Konkurrensen om talanger är stor. Enligt en undersökning så är faktorer som ledarskap, kollegor och god stämning viktigast när man väljer arbetsplats. Har man inkluderat denna typ av marknadsföring underlättar det när man ska rekrytera ny personal. Läs mer om arbetsgivarvarumärke här.
- Vara en attraktiv arbetsgivare – arbetsgivarvarumärket
- Vårda befintliga kunder – kundlojalitet och relationsbyggande
I många verksamheter ligger detta ansvar främst hos säljavdelningen. Men kundlojalitet kan du även bygga via din marknadsföring. Innehållsmarknadsföring eller ”content marketing” är ett sätt att kommunicera och dela värdefullt innehåll med dina befintliga kunder för att vårda, skapa förtroende och behålla dessa. Med denna typ av marknadsföring kan du informera och utbilda kring din verksamhet och ditt erbjudande utan att sälja på för mycket. Det hjälper dig även att möta dina kunders behov lättare.
- Vårda befintliga kunder – kundlojalitet och relationsbyggande
- Stärka och underhålla din verksamhets rykte – varumärkesbyggande
För att din verksamhet ska behålla eller stärka sin status krävs det att du uppfyller dina kunders behov, förväntningar och önskemål. Verksamhetens rykte är alltid kritiskt och kan fallera väldigt snabbt. Att marknadsföra ditt varumärke hjälper dig att skapa medvetenhet hos din målgrupp och bygger upp sunda åsikter om verksamheten. Detta kan vara den avgörande faktorn till hur bra din verksamhet står sig mot kritik, missnöjda kunder och dåliga recensioner. - Vara ”top of mind” hos målgruppen – förebyggande syfte
Även om du inte behöver driva in nya kunder så kan vad som helst hända. Speciellt i oroliga tider som vi befinner oss i nu. Då kommer du tacka dig själv för att du har fortsatt marknadsföra i förebyggande syfte och lättare kan driva in nya kunder då du är ”top of mind” hos målgruppen.
- Stärka och underhålla din verksamhets rykte – varumärkesbyggande
Behöver du hjälp med marknadsföring? Reklam & Co är en kreativ och digital byrå i Motala. Sedan 2018 har vi skapat innovativa lösningar för företag, både i och utanför Östergötland. Vi erbjuder ett helhetskoncept med allt du behöver för marknadsföra dig digitalt. Kontakta oss så hjälper vi dig.