Guide för sökordsanalys


20 juni 2024In Hemsidor & Web
Sökordsplaneraren

Vill du hamna högt upp på Google? Det är viktigt att dina texter på hemsidan innehåller bra sökord och självklart handlar det om fler steg. Vi har gjort en guide för en sökordsanalys.

Först och främst vill vi förklara några branschspråk:

Sökord och sökfraser – Utvalda ord och fraser som du hoppas att din webbplats ska synas på via Google-sökningar.
Sökintention – Få insikt kring vad dina besökares intentioner är, det är faktiskt viktigare än att de exakta orden. Det är helt enkelt viktigt att förstå dina besökares avsikter och ambitioner. 
Sökordsanalys – Här lägger du fokus på att verkligen gå in i data och lära känna besökaras mönster och sedan ta fram en uppställning med alla ord och fraser som du anser är viktiga.
Sökordsstrategi – Sist men inte minst, sökordsstrategi som visar hur du når upp till dina mål genom en plan som grundas av analysen.
Här en guide för att lyckas med din sökordsanalys.
  1. För att komma någonstans är det viktigt att reflektera över vilka ni som företag egentligen är och i sin tur vad ni har för mål. Några förslag på frågor att tänka kring är: Vilket syfte har vi med webbplatsen? Vad gör att vi sticker ut? Vem är målgruppen? Med hjälp av dessa frågor och att blanda in andra i företaget som kommer med sina åsikter kommer leda till att ni får nya insikter kring ert företag.
  2. Nu är det dags att brainstorma! Här är det viktigt att komma fram till flera ämnen som visar de avgörande delarna av ditt företag. Ämnena ni kommer fram till sätter grunden för de sökorden som kommer väljas ut. 
  3. Nu när ni kommit så pass långt att ämnena är klara är det dags att se över sökorden och sökfraserna! När du får en förståelse för dessa ämnen förstår du vad som är viktigt för just er målgrupp. Men vad tror ni egentligen att de söker efter? Fundera ut det! 
  4. Försök få en uppfattning kring vad era konkurrenter i sin tur gör för att hamna högt upp på Google. Gör research och se vilka ord och fraser som funkar för era konkurrenter. Efter det analyserar du vilka ord som du tror passar för ditt företag. 
  5. En bra start är att faktiskt använda sig av Googles sökordsplanerare (Keyword Planner) för att kunna identifiera sökord. Om du har vissa sökord du tvekar på så använder du dig av Google Trends. 
  6. Avslutningsvis fastna inte i fällan kring hur många sökord du behöver, testa med flera, kanske 20 st och håll koll på hur bra det går för de orden.

Lycka till med er sökordsanalys!

Fastnar ni i att det blir för svårt, kontakta oss så hjälper vi er!